hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > وزیر صمت  زیر تیغ انتقادات

وزیر صمت  زیر تیغ انتقادات

به نظر می رسد ماه عسل دولت و مجلس به پایان رسیده است.مجلسی‌ها این روزها کمتر با دولت همراهی می‌کنند و اگر در ابتدای کار صرفا بنای سازگاری با دولت رئیسی را داشتند در حال حاضر زمزمه‌هایی از استیضاح وزرا مدام به گوش می‌رسد.



به نظر می رسد ماه عسل دولت و مجلس به پایان رسیده است.مجلسی‌ها این روزها کمتر با دولت همراهی می‌کنند و اگر در ابتدای کار صرفا بنای سازگاری با دولت رئیسی را داشتند در حال حاضر زمزمه‌هایی از استیضاح وزرا مدام به گوش می‌رسد. طرح استیضاح وزیر صمت در جلسه علنی روز چهارشنبه بیست و هفتم مهرماه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و به گفته علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت یکشنبه هفته آینده هشتم آبان ماه برگزار می‌شود.
این دومین بار است که مسئله استیضاح وزیر صمت مطرح‌شده و به نظر می‌رسد این بار مجلسی‌ها برای استیضاح وزیر مصمم‌تر هستند.
هفتم تیرماه سال جاری بود که برای نخستین بار مسئله استیضاح فاطمی امین مطرح شد. آن روزها مجلسی‌ها می‌گفتند وزیر نتوانسته وعده‌هایش را در زمینه حل مشکلات صنعت خودرو محقق کند و بر همین اساس باید استیضاح شود.
در همان زمان تقریبا با واسطه‌گری رئیس مجلس ماجرا پایان یافت. هرچند که در همان زمان نیز بسیاری از نمایندگان این مسئله را مطرح کردند که اگر در پایان مهلت مقرر 60 روزه دولت مطابق با آنچه وعده داده عمل نکند مجلس مجددا پروژه استیضاح فاطمی امین را کلید خواهد زد.
آن روز محمدباقر قالیباف موضوع فرصت دوماهه به وزیر برای حل مشکلات را مطرح کرد و گفت: گفت: اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه برسد که وزیری را استیضاح کند، جز اینکه به این نتیجه رسیده که راه‌حل این مشکل استیضاح است، هیچ دلیل دیگری ندارد. برای مثال امروز بحث گرانی، وضعیت معیشت مردم و مشکلات حوزه خودرو وجود دارد و یکسری مشکلات در حوزه وزارت صمت مطرح است و اگر نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر صمت هستند، هیچ نیتی جز اصلاح امور و کمک به دولت ندارند و استیضاح یک وزیر به معنای اختلاف مجلس و دولت نیست. مجلس به دنبال اصلاح امور است و در این زمینه بحث ما این است که باید اصلاحات ساختاری در وزارت صمت ایجاد شود و دولت هم این دغدغه را دارد. وی تأکید کرد: مجددا می‌گویم که قصد مجلس، اصلاح امور است و دولت هم به این نتیجه رسیده که باید در وزارت صمت اصلاحاتِ ساختاری انجام دهد. بنده خصوصی با لطف اله سیاهکلی یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صمت صحبت کردم و وی اولین فرد متقاضی استیضاح وزیر صمت بود و جز اصلاح امور هدف دیگری نداشت. از سیاهکلی و ۱۶ نماینده متقاضی استیضاح وزیر صمت خواهش می‌کنم، چون دولت تصمیم گرفته اصلاحات ساختاری در وزارت صمت ایجاد کند، یک فرصت دو ماهه به دولت دهیم و مطمئنا این کار انجام خواهد شد.
حالا با پایان فرصت دوماهه مجلسی‌ها معتقدند دولت از این فرصت استفاده نکرده و مجددا استیضاح گزینه اصلی بهارستان نشینان است.
با نگاهی به اظهارنظرهای موافقان استیضاح وزیر می‌توان دریافت که مجلس در چند حوزه اصلی، به عملکرد وزیر صنعت معدن و تجارت نقد دارد که مهم‌ترین آن همچنان وضعیت صنعت خودرو است. آن‌ها می‌گویند مدیریت صنعتی کشور عملکرد مثبتی ندارد و به‌عبارت‌دیگر وزیر صمت در حوزه خودرو و معادن عملکرد خوبی نداشته است. ساماندهی وضعیت بازار خودرو که از اصلی‌ترین وعده‌های فاطمی امین بود محقق نشده است. مجلسی‌ها می‌گویند آیین‌نامه واردات خودرو شفاف و جامع نیست و وزیر صمت باید نسبت به آن پاسخگو باشد از سوی دیگر دولت نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند و این موضوع به پاشنه آشیل وزارت صمت تبدیل‌شده اما به‌طورکلی در زمینه فولاد، معادن و تنظیم بازار هم وزیر صمت زیر تیغ منتقدان قرارگرفته است.
البته شماری از نمایندگان مجلس هم عملکرد فاطمی امین را در این مدت مثبت ارزیابی می‌کنند. آن‌ها معتقدند تغییر مدیریتی مشکلات و مسائل این وزاتخانه را حل نمی‌کند و الان برای استیضاح زود است. این وزاتخانه حاصل تجمیع چهار وزاتخانه است و مجموعه بسیار مهم و کلیدی است و بالاخره باید فرصت به وزیر دهیم که بتواند برنامه هایش را اجرا کند. می‌گویند حجم تولید صنایع فولادی کشور نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده است. در دولت سیزدهم، تولید این محصولات افزایش یافت و قیمت آن ثبات رسید. این اقدام دستاورد موفقی برای وزیر صمت بوده است. 
همچنین وزارت صمت در کنار توسعه صنایع معدنی به توسعه صنایع مس در کشور که ارزش افزوده بیشتری دارد توجه ویژه‌ای کرده است چون مس بازار بهتری در جهان دارد و موردنیاز کشور است، این تحول بزرگ در توسعه صنایع فولادی، حرکت بسیار هوشمندانه باهدف گذاری مطلوب برای کشور است.
به‌هرحال طبق قانون استیضاح، سؤال و تذکر حق نمایندگان مجلس است و باید دید آیا مجلسی‌ها هفته آینده از پاسخ‌های فاطمی امین قانع می شوند یا سرنوشت دیگری در انتظار این وزارتخانه است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد